5 + 1 ok, amiért egyre több cégnek van mobilalkalmazása

Az elmúlt 10 évben a mobilinternet előfizetések száma 700 millióról 6.3 milliárdra nőtt világszerte, ezzel a mobiltelefonok átvették a szerepet a személyi számítógépektől mint elsődleges csatlakozási pont a világhálózatra. Mindeközben a vállalatok online jelenléte csupán annyit változott, hogy a weboldalakat mobiltelefon képernyőjére optimalizálták és kiaknázatlanul hagyták ezen eszközökben rejlő valódi lehetőségeket.

Itt jönnek képbe a mobilalkalmazások, melyek közvetlenül a telefonon futnak, ezért hozzáférnek olyan szolgáltatásokhoz is, melyek nem elérhetőek weben keresztül, és bár egy mobilalkalmazás bekerülési költsége több egy átlagos weboldalénál, mégis egyre több vállalat fektet ez irányú fejlesztésekbe világszerte. De hogy miért is teszik ezt? Összeszedtem a leggyakoribb indokokat:

1. Megváltozott felhasználói szokások

Az eMarketeer felmérése szerint a 18 évnél idősebb felhasználók naponta 4 órát töltenek telefonjuk használatával, melynek 90%-a valamilyen app használatával telik, szemben a 10%-os böngésző használattal. A cordial.com marketing platform szolgáltató 2022-es felmérése szerint a vásárlók 70%-a gyakrabban vásárol mobil alkalmazásban mint egy évvel ezelőtt, és ha egy cég rendelkezik mobilalkalmazással a vásárlók 76%-a dönt úgy, hogy inkább azon keresztül vásárol.

2. Leghatékonyabb marketing eszköz

Attól kezdve, hogy az mobilalkalmazás felkerült a telefonra, a cég gyakorlatilag bekerült a vásárló zsebébe és bármikor kapcsolatba léphet vele push notifikációkon keresztül.

A telefon jelez, vibrál, a felhasználó ránéz, az üzenet egy részét már látja is, nem beszélve arról, hogy a branddel is kapcsolatba kerül abban a pillanatban - mely nem kis marketing érték a későbbi vásárlói döntések alkalmával - , és ha esetleg nem olvassa el az üzenetet az app ikon jobb felső sarkán megjelenik a kis piros indikátor, mely jelzi, hogy hány olvasatlan értesítés vár rá. Mindez készteti a felhasználót arra, hogy megnyissa az appot és elolvassa az üzenetet.

A push notifikációk megnyitási aránya 50%-kal nagyobb mint az emaileknek, és a kattintási ráta a 7 szerese. — E Goi

3. Közvetlen ügyfélkapcsolat

Szemben a hagyományos ügyfélkapcsolati csatornákkal (telefon, email, online ügyfélszolgálat), a mobil alkalmazáson keresztüli ügyfélkapcsolat sokkal közvetlenebb, kevesebb lépésből áll.

Egy szolgáltató cég esetében például szolgáltatás kiesés esetén az ügyfél megnyitja a mobilalmazást, mely ponton a rendszer már tudja, hogy ki ő, milyen szolgáltatásokat vesz igénybe, esetleg ha a szolgáltatás kiesés több hasonló felhasználót érint például területileg, már azonnal megjelenhet a képernyőn, hogy mi a hiba és mikor várható a javítás.

Ezen kívül ma már az is trend, hogy ügyfélszolgálattal chatel a felhasználó, ami valójában egy AI chatbot és csak akkor kerül bele a beszélgetésbe élő ember, ha nem oldódik meg a problémája.

Mindezek csak kiragadott példák a végtelen lehetőségek közül.

4. Egyetlen módja az App Store és a Google Play vásárlóközönség elérésnek

A cikk megírása idején az App Storeban 1.8 millió mobilalkalmazás érhető el, mely egy év alatt 32,2 milliárd letöltést generál, a Google Playben 3.8 millió mobilalkalmazás, 109.9 milliárd letöltéssel. Az előrejelzések szerint az idei évben a mobilalkalmazások 935 milliárd dollár bevételt hoznak tulajdonosaiknak. Ebből a tortából kaphat egy szeletet az a vállalat, aki úgy dönt, hogy mobilalkalmazást fejleszt.

5. Növeli az ügyfelek elkötelezettségét és lojalitását

A megváltozott felhasználói szokások, hogy 90%-ban a letöltött alkalmazásokat használják a felhasználók, szemben a böngészővel, a közvetlen kapcsolat, a kényelem, hogy naponta találkozik az ügyfél a branddel, mindezen tényezők automatikusan hozzák magukkal azt, hogy a mobilalkalmazást használók sokkal elkötelezettebbek. Ezt tovább lehet növelni olyan hűségprogrammal, mely mobilalkalmazáshoz kötött. Szintén a cordial.com felmérése szerint a vásárlók 59% csatlakozik inkább olyan hűségprogramhoz, mely mobil apphoz kötött és a vásárlók 82%-a vásárol inkább olyan helyen, ahol van hűségprogram.

+1 Presztízs, pozitív image

Sokat elmélkedtem ezen. Vajon csak ez az ok, elegendő ahhoz, hogy egy vállalkozás mobilalkalmazásba fektessen? Aztán eszembe jutott a lezárások előtti tíz év, amikor nagyon sok vállalkozás költött azért milliókat saját autóra, hogy kitehesse rá a logóját és az üzletkötők azzal járjanak. Gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy ezek az autók leginkább mélygarázsban álltak, és megtérülésük megkérdőjelezhető volt. Ha még ha az is a célja egy vállalkozásnak, akkor sem lehet egy mobilalkalmazásra szín tisztán presztizsberuházásként tekinteni, ugyanis nyomon követhető megtérülése van.

Ugyanakkor fontos megjegyeznem azt is, hogy most még tekintélynövelő értéke van egy mobilalkalmazásnak, de ez volt az elején a weboldalakkal is. Ma viszont, ha vállalkozásnak nincs weboldala, az a vásárlók szemében egyenlő azzal, hogy a cég megszűnt / nem üzemel.