10+1 jel, hogy kókler csinálta a weboldalad

Penge öltöny, budapesti iroda, megnyerő beszéd és egy jó designer. Ez a receptje ma egy magyarországi “média vállalatnak”, ahonnan egy nap érkezik a telefonhívás, hogy “szuper weboldalt készítünk cégének”. Minden megy is a maga útján még talán időben el is készül az ígért marketing csoda, de valahogy a végeredmény nem nyújtja a minőség érzését. Akár ez is lehetne az első jele annak, hogy valami baj van.

Vannak viszont mérhető paraméterei egy weboldalnak, melyek felfedik a valóságot. Ebben az írásban igyekszem közérthető módon átadni a legfontosabb tényezőket, amiket vizsgálok, mikor megnyitom a felületet, ami ma gyakorlatilag a vásárlóközönség számára az, ami a nőknek egy férfi cipője - ha nincs szóba sem áll vele, ha van de koszos, szakadt, akkor elmenekül.

1. Nincs SSL a weboldalon

Ezt talán a legegyszerűbb ellenőrizni, hiszen a mai modern böngészők mindegyike jelzi ezt valamilyen módon a látogatók számára. Nem véletlenül, ugyanis ennek hiánya egyes esetekben komoly biztonsági kockázat, és ami a legfontosabb, hogy ez az, amit ma egy valamire való tárhelyszolgáltató ingyen, sőt automatikusan biztosít ügyfelei számára, tehát ha a weboldalán mégsincs ilyen, az komoly hanyagság, vagy hozzá nem értés jele.

Hogyan látszódik ez az információ?

Egyszerűen be kell írni a böngészőbe a weboldal domain nevét www-vel, vagy anélkül és felül jelzi egy kis lakattal a böngésző az SSL meglétét és állapotát. Edge és Chrome böngészők ki is írják, hogy “Nem biztonságos”, ha baj van, a Firefox csak pirossal áthúzza a lakatot.

2. Nem mobilbarát az oldal

2012 óta, az első mobilbarát weboldalak megjelenése óta már sok víz lefolyt a Dunán, mégis találkozok a mai napig olyan weboldalakkal, melyek nem megfelelően jelennek meg mobilon, esetleg egyáltalán nem “responsive” (képernyő méretéhez igazodó megjelenítési forma.

Ezt egyszerűen egy mobiltelefonnal láthatjuk, ha kilógnak az elemek a képernyőből, vagy pontosan ugyanazt látjuk mint az asztali böngészőn csak épp nagyon piciben vagy csak egy részletét a teljes weboldalnak..

3. Javascript hibák

A javascript az a programnyelv, melyet a böngészők maguk le tudnak futtatni bármilyen kiegészítő nélkül. Majdnem az összes weboldalon van már hosszabb, rövidebb javascript kód különböző céllal. Ha ezekben a kódokban hiba van, az kihathat a teljes weboldal működésére - vagy valami nem megfelelően jelenik meg, vagy egy vagy több funkció nem működik.

Hogyan ellenőrizhető, hogy van-e javascript hiba az oldalon?

Régebben a böngészők ezeket a problémákat külön jelezték jól látható formában, ma már sajnos minden fejlesztéssel és az oldal technikai állapotával kapcsolatos információk elköltöztek egy rejtett részre az úgynevezett fejlesztői konzolra/eszközre. Ez is lehet egy oka annak, hogy ma olyan sok a rossz minőségű weboldal, hogy nincs azonnali, jól látható hibajelzés.

A legegyszerűbb módja a javascript hibák ellenőrzésének az, ha megnyomjuk az F12 gombot, ez minden böngészőben egységesen a fejlesztő konzol nyitó gombja. A megjelenő panelen jellemzően alul találunk egy olyan részt, hogy “Console”, ami tartalmazza ezeket a hibaüzeneteket. Anélkül, hogy belemennék a részletekbe, ha itt bármilyen piros színű szöveget talál baj van.

4. Hibás kép hivatkozás (broken image)

Ezt többféleképpen is lehet értelmezni: vagy hibás a kép, amire a weboldal kódja hivatkozik, vagy maga a hivatkozás nem jó - nincs ott a kép, elütés van a nevében vagy az elérési útvonalban. Sajnos ez sem mindig látványos hiba, mert ha például egy elem háttérképéről van szó, akkor nem jelzi külön a böngésző, hogy valami hiba lenne a megjelenítésben, és az is lehet, hogy a megjelenés is olyan, mint az előzetesen elfogadott design tervben, csak épp valamilyen előre elkészített sablonnal dolgozott a weboldal építője, amiben ott volt egy kép, de nem sikerül a kódból eltüntetni.

Ez is csak a fejlesztői eszközök ablakban ellenőrizhető (F12), akár a lenti consoleban is jelzi vagy az úgynevezett “Network” tabon, ahol a hálózati forgalom tekinthető meg, jelenik meg pirossal minden olyan elem, amit valamiért a böngésző nem tudott letölteni.

5. Túl nagy képek kis helyen, vagy fordítva

Nyilván az utóbbi eset könnyebben észrevehető, ugyanis a nagyítás következtében a kép “pixeles” (konyhanyelven kockás) lesz. Míg ez csak csúnya, addig a másik eset - amikor túl nagy kép került egy hozzá képest jóval kisebb tartalmi dobozba - nagyobb probléma a megnövekedett felesleges hálózati adatforgalom és ezzel együtt a hosszabb weboldal betöltési idő miatt. Ma már jellemzően elég nagy adatforgalomra alkalmas mobil internet csomagokat ajánlanak a mobil szolgáltatók, ettől függetlenül egy mobilos weboldal látogató nem fog örülni, ha egy 128x72 pixeles kockában egy HD kép (1920x1080) kerül 2-3 MB méretben.

Ugyancsak nyomjuk meg az F12 billentyűt és a fejlesztő eszközben a “Network” tabon látható a weboldal megjelenítéséhez szükséges adatforgalom (Transferred) és a teljes weboldal mérete (resources). Egy egészséges weboldal nem nagyobb 5MB-nál, de már ennél a méretnél is lehet gyanakodni, hogy baj van, főleg, ha nincsenek nagy média elemek a designban és nincs teletűzdelve képekkel a tartalom.

Tételesen és pontosan ezt a problémát az úgynevezett Core Web Vitals analitika mutatja meg. Bővebben a Core Web Vitals-ról, melyben kitérek a túl nagy képekre is itt írok: Milyen a jó weboldal a Google szerint

6. Alapvető webes vitális pontszámok nagyon alacsonyak

A Google Core Web Vitals, vagyis alapvető vitális mutatók 2021 augusztusa óta része a google rank megállapításnak, vagyis ha ezeknek a méréseknek, ajánlásoknak nem felel meg a weboldal, akkor azt azzal a bünteti a keresőmotor, hogy hátrébb sorolja a találati listájában.

Ugyanakkor az, hogy nincs minden mutató a zöldben az alkalmazott technologiától (pl WordPress, Jooomla esetén külön kiegészítőkkel érhető ez el) és a fejlesztésre szánt költségkerettől is függ.

Ebben az írásban részletezem, hogy melyek azok a legfontosabb információk, amit weboldal tulajdonosként érdemes megnézni és mit jelentenek. Milyen a jó weboldal a Google szerint

7. favicon nincs vagy a standard jelenik meg

A favicon az a kis ikon, ami megjelenik a böngésző fülön az oldal címe mellett. Az elmúlt évben ez a korábbinál is nagyobb jelentőséget kapott, miután a google a kereső találati oldalon is megjeleníti azt. Alapesetben egy 16x16 pixeles képről beszélünk, nem nagy munka bármit odatenni, leginkább a hiánya, vagy a rendszer alapértelmezett favicon megjelenése mutatja a fejlesztő odaadását a minőség iránt.

Itt láthatóak az alapértelmezett faviconok, melyek érdemes azonnal cserélni:

8. Nem frissül automatikusan a wordpress/joomla, nem mutatta meg a fejlesztő hogyan kell frissíteni

Ezen kívül nem hívta fel a figyelmet a fejlesztő az ilyen rendszerek biztonsági kockázataira, ami leginkább akkor merül fel, ha az alaprendszer vagy a moduljai nincsenek rendszeresen frissítve.

Szerencsére a WordPress, Joomla azonnal jelzi, ha érhető el frissítés, bár én már találkoztam olyannal, aki úgy adja át a rendszert, hogy kikapcsolja ezt a funkciót, egyszerűen azért, mert olyan minőségi munkát végez, ami a frissítéssel tönkremegy és erről természetesen nem tájékoztatja az ügyfelet, ami véleményem szerint kimeríti a csalás fogalmát.

9. Alap cégbemutató weboldal, de tele van modullal

Ez abban az esetben fordulhat elő, ha előregyártott sablonnal dolgozott a fejlesztő, vagy hozzáértés hiánya miatt minden alapvető funkcióhoz külön modult telepített, mert önerőből nem tudta megoldani. Ez gyakorlatilag az a kategória, hogy jobb lett volna, ha a szomszéd fia csinálja meg a weboldalt sörért cserébe. Sajnos sokszor előfordul, hogy fejlesztők ezzel a módszerrel élnek, majd kiszámláznak egy akkora összeget mint azon konkurenseik, akik valóban fejlesztéssel foglalkoznak és minőségi munkát végeznek, Azért is problémás ez az eset mert minden egyes telepített modullal a WordPress, Joomla! rendszerek frissítése egyre nehezebb és a biztonsági kockázat egyre csak nő.

10. Nincs analytics vagy más mérőkód az oldalon

Ma amikor már minden weboldallal foglalkozó szolgáltatónál alap hívószó, hogy ők keresőbarát weboldalt (SEO weboldalt) készítenek, de nem állítanak be látogató forgalmat és viselkedést mérő kódot az oldalba, amivel ez mérhető és optimalizálható lenne. Még akkor is, ha a weboldal tulajdonos nem érti, hogy ezen analitikákat hogyan kell értelmezni, akkor is érdemes beállítani, mert ez a további fejlesztések alapja és ez mutatja meg egy szakértőnek, hogy a weboldal készítése előtt felállított célt sikerült-e elérni, és ha nem, akkor min kell változtatni.

+1 Adatkezelési nyilatkozat hiánya

Bár ennek megléte alapvetően a weboldal tulajdonos felelőssége, ha a fejlesztő erre nem hívta fel a figyelmet az viszont az Ő rálátását, vagy felelős hozzáállását mutatja. 2016 április 27-e óta ugyanis nem lehet kint olyan weboldal, amin keresztül felhasználó személyes adatait gyűjtik - legyen az egy kapcsolatfelvételi űrlap, vagy Google Analytics mérés - és nincs rajta adatkezelési nyilatkozat. Ennek hiánya komoly adatvédelmi bírságot vonhat maga után.